Słowo o marketingu szeptanym
- Odsłon: 2783
Rolą marketingu szeptanego jest wywołanie u potencjalnych klientów pozytywnych reakcji na produkt, czy usługę. Dobrze prowadzony może zbudować wysokie zasięgi poprzez polecenie innych użytkowników sieci. Zobacz jak to działa w praktyce i jakie przynosi korzyści.
Marketing szeptany – dlaczego warto?
Dlaczego warto zainwestować w reklamę poprzez marketing szeptany? Mówi się, że Word of Mouth (WOM) marketing jest jedną z najstarszych form reklamy. Odkąd zaczęliśmy tworzyć społeczeństwa, ceniliśmy sobie rekomendacje członków danej społeczności. Nie mając wiedzy o danym produkcie, czy usłudze, pytaliśmy o opinię innych. Takie działania mają miejsce także dzisiaj. Za pomocą internetu przenieśliśmy je do świata wirtualnego. Wraz z rozwojem sieci, stawało się to coraz prostsze. 46% reklam jest w Polsce blokowanych przez adblocka’a [1]. Utrudnia to reklamodawcom możliwość przeprowadzenia skutecznej kampanii w internecie. Z pomocą przychodzi nam marketing szeptany. Podstawowym celem takiej reklamy jest zwiększenie sprzedaży produktu lub usługi za pomocą pozytywnych rekomendacji publikowanych w internecie. W praktyce polega on na szeptaniu konsumentom o danej marce, usłudze czy produkcie i ich zaletach.
[1] Dane OnAudience.com, 2019.
Marketing szeptany – korzyści
WOM wzmacnia zaufanie do reklamowanej marki/produktu. Działania prowadzone są przede wszystkim w oparciu o serwisy społecznościowe, fora czy strony internetowe, do których dostęp jest darmowy. Dzięki temu aktywizuje się użytkowników do rozmowy na temat produktu/usługi. Im większa liczba osób zacznie rozmawiać, tym zasięg kampanii będzie się zwiększać. Prowadząc taką formę marketingu w internecie, można dotrzeć do ludzi z całej Polski. Marketing szeptany aktywnie wspiera budowanie pozytywnego wizerunku firmy. Przyczynia się również do wzmocnienia zaufania do marki/produktu.
Marketing szeptany – formy reklamy
Marketing szeptany może mieć różne formy. Evangelist marketing – jest to tworzenie społeczności, która skupia fanów danego produktu/usługi poprzez zakładanie stron tzw. Fan page. Strona poprzez rozwój, zdobywa wysoką popularność, a także wiele rekomendacji użytkowników. Następną formą jest marketing wirusowy. Jest to stworzenie angażującego przekazu, który w łatwy sposób będzie zapamiętywany i przesyłany dalej odbiorcom. Trzecią formą marketingu szeptanego jest Trendsetting. Charakteryzuje się on promowaniem marki przez konkretną osobę. Często do takich promocji angażowany jest influencer, który dzięki swoim zasięgom w internecie, rozpromuje produkt lub usługę. Warto wspomnieć też o Community marketing, czyli promocji marki poprzez udzielanie się na wyspecjalizowanych forach. Mogą to być witryny o tematyce rozrywkowej, life’stylowej, motoryzacyjnej, sportowej itd.
Marketing szeptany – podsumowanie
Marketing szeptany to dobre narzędzie, aby zbudować zaufanie odbiorców w stosunku do marki. Czytając opinię innych osób, użytkownicy zdobywają wiedzę na temat marki, czy produktu, o których mógłby nigdy nie słyszeć, gdyby nie rekomendacja. Warto jednak pamiętać, że nieudolnie prowadzony marketing szeptany, może przynieść więcej szkody niż korzyści. Wszak każdy pewnie słyszał o politykach, czy dziennikarzach, który zmieniając nicki komentowali na forach swoje teksty, czy wypowiedzi. Takie działanie nie ma nic wspólnego z profesjonalnym marketingiem szeptanym.
Myślisz o marketingu szeptanym? Napisz do nas.